PUBG betting

Playerunkown’s Battleground visar upp esport potential

[email protected] Okategoriserad 2 Comments

Dreamhack summer 2017 bjöd för några helger sen på en hel del fantastisk esport. Som vanligt stod de stora spelen som CS GO, Hearthstone och Heroes of the Storm i fokus, men även mindre spel med lite lägre esport exponering som Rocket league och Smash bros melee fick dela scen med publikfavoriterna. Vid sidan av de etablerade spelen visade dock ett annat, nyare spel, stor potential för att ta sig in på esportscenen – Playerunknown’s Battleground (PUBG).

PUBG

Den enda gången tidigare det spelats en större turnering i PUBG var i maj tidigare i år då flera spelare drabbade samman i turneringen Charity invitational som streamades ut på Twitch. Men trots höga tittarsiffror och stort engagemang från tittarna så är det svårt att klassa turneringen som en esport händelse. Produktionen var slarvigare och åskådarläget var inte lika finslipat som det var i Jönköping.

I Jönköping var det till att börja med dedikerade servrar, signerade Bluehole inc. som hostade upp till 10 matcher med 100 spelare var samtidigt mellan 12:00-18:00 varje dag. Varje dag avancerade de 100 bästa spelarna till en daglig final som spelades framför 1100 åskådare och streamades ut på Playerunknown’s Battlegrounds egna Facebook, Youtube och Twitchkanal.

PUBG final

Esportpotentialen som PUBG visade upp härstammar inte bara från underhållningen spelet erbjuder utan också från de många jämförelser som kan göras med andra esport spel:

CS GO: Att följa 100 spelare på samma gång ger PUBG tempot som saknas när man spelar själv men som är så viktigt för att underhålla och något som CS GO erbjuder likt inget annat spel. Den uppenbara aim-förmågan spelar en stor roll för båda spelen, det vill säga hur bra spelaren siktar. Även vikten av gamesense är påtaglig, att förstå var motståndarna kan gömma sig och varifrån skotten kommer är avgörande för att ta sig långt och är något som skiljer många spelare åt.

League of Legends: League of Legends (LoL) är ett av de spelen inom esport som kräver bäst reaktionstid på grund av den höga burst skadan som finns i spelet. Trots att PUBG är långt ifrån lika intensivt så visade matcherna i helgen att reaktionstid kan vara avgörande i många fall när spelfältet krymper och fiender dyker upp runt hörnen. Dessa snabba sammandrabbningar sätter spelarnas reaktionsförmågor på prov och påminner om både LoL och CS GO.

Hearthstone: Hearthstones roll på esportscenen kommer alltid att diskuteras på grund av dess slumpfaktor och om PUBG etablerar sig kommer den säkerligen att diskuteras även då. För utrustningen som spelarna hittar är just slumpmässig vilket många kommer anse vara underhållande – och många orättvist. Båda spelen handlar även om att förbruka sina resurser väl och att planera varje drag man gör, och inget annat spel är så oförlåtande som PUBG. Ett enda snedsteg kan vara slutet.

Men trots dessa många likheter och lovord så finns det aspekter som talar emot att PUBG någonsin kommer vara mer än ett roligt spel för att fördriva tid. Att hitta 100 professionella spelare till varje match är i dagsläget en omöjlighet om man ser till mängden spelare i andra spel. Att spelet fortfarande saknar ett ratingsystem gör det även svårare att hitta dessa spelare till att börja med. Det får inte heller glömmas att esport inte bara finns till för att underhålla, det är en industri som främst tjänar pengar genom sponsorpengar från tillverkare och spelbolag. Och om det känns svårt att satsa pengar på en match med 100 spelare så är det ingenting jämfört med att sätta odds på 100 spelare, något inget företag inom esport tagit på sig att göra.

Att åskådarläget inte riktigt hänger med de snabba rörelserna eller att det tidigare nämnda ratingsystemet saknas är saker som kommer åtgärdas förr eller senare allt eftersom spelet utvecklas. Men om inga nya spel format skaps där färre spelare kan delta för förhöjd kvalité kan all potential spelet besitter för att slå sig in ordentligt på esportscenen går förlorad.